Michiel Martens

MM_personaltrainerIk besef heel goed dat sporten voor veel mensen onder het hoofdstuk nooit uitgevoerde goede voornemens valt. Te druk, niet voldoende gemotiveerd, dat gezwoeg aan die apparaten in je eentje is saai, de kinderen zijn nog te klein, de kroeg met dat gezellige drankje lonkt. ‘Ik was begonnen, echt, maar ik ben er jammer genoeg weer mee gestopt.’

Hoe vaak horen we dat niet?

‘Begrijpelijk en menselijk, maar ook jij kunt sporten en er van gaan houden. En ik wil je daarbij graag helpen! Zodat je je niet hoeft af te vragen: ‘Zal ik wel of niet gaan, vanavond?’ Dan is het antwoord vaak negatief. Als je een afspraak met mij hebt, kom je geheid. Je hoeft je dan evenmin af te vragen of je het wel goed doet. En ik zal je helpen, ook heel belangrijk, blessurevrij te blijven.

Daarom: stel het niet uit, bel me voor een vrijblijvende afspraak!

Mijn specialisme

Mijn benadering is niet alledaags en weerspiegelt mijn veelzijdige en uitgebreide opleiding. Ik leer overigens nog steeds bij met cursussen; het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste technieken en inzichten. Ik ben geen fitnessinstructeur. Een fitnessinstructeur legt de werking van de apparaten uit en maakt een schema voor je. Zo ga ik niet te werk.
Een goede training is maatwerk en heeft een systeem. Iedere oefening past in dat systeem.

Bij mij zul je heel veel werken met je eigen lichaamsgewicht. Het zogeheten ‘core’ – het middenrif, het geheel van buik- en lage rugspieren – staat in mijn trainingen centraal. Een sterk core is de basis van alle sport. Is je core stabiel en sterk, dan presteer je automatisch beter. Ter versterking van je core zal ik je veel gecombineerde kracht/balans-oefeningen laten doen. Met één voet of met beide handen op een bal, bijvoorbeeld. Of hangend, met je handen of je voeten, in wiebelende touwen. Mijn trainingen zijn iedere keer weer anders en zullen steeds weer een verrassing voor je zijn.

Ik denk vanuit het hele lichaam. Uiterlijk is belangrijk, maar de onderliggende spieren, de stabiliteit, de coördinatie, de onderlinge samenwerking van spiergroepen en de mobiliteit worden in veel trainingen, omdat die te eenzijdig op het uiterlijk gericht zijn, vergeten. Mijn trainingen zijn totalbody-trainingen. Alleen de biceps trainen of alleen de borst is niet alleen saai, voor vetverbranding is het ook minder effectief.

Een oefening waarbij je biceps, rug-, -buik en bovenbeenspieren traint en moet laten samenwerken (stabiliteit!) is veel beter. Hoe meer spieren je gelijktijdig gebruikt, hoe meer energie je verbruikt, hoe meer je afvalt en hoe meer je conditie verbetert.