Personal training

PT-2112

Wat is personal training?

Op jouw persoon toegesneden hulp bij het sporten, bij het verbeteren van je prestaties, het verwerkelijken van je doelen, stap na stap, in het kader van een doordacht actieplan. Je personal trainer helpt je ook blessures te voorkomen en je voeding en je leefstijl aan te passen.

Kost personal training net zoveel moeite als gewone training?

Ja en nee.
Ja, want je moet aan de bak, en zwaarder dan wanneer je alleen traint. Die uiterste inspanning die je, als je alleen bent, ‘maar even laat zitten’, zul je moeten leveren.

Nee, want het is ook gemakkelijker dan gewone training. Er staat iemand naast je die speciaal voor jou oefeningen bedenkt en combineert. Die je motiveert en belang in je stelt en die het beste uit je naar boven haalt. Die je complimenteert, maar die je ook corrigeert en je aanmoedigt je grens te verleggen. Wacht maar op de eerste resultaten, die er snel zullen zijn. Je glimt van trots en je denkt: wanneer kan ik weer? En: wat kan ik doen om mijn doelen nog sneller te bereiken?

PT_2PT_3

Wat doet een personal trainer?

Een personal trainer ontwerpt het op jouw doelen toegesneden plan.
Ik bied je de mogelijkheid van een gratis proeftraining. En ik voer een intakegesprek met je. Dat zal gaan over je doelen. Wil je afvallen? Of groeien? Twee verschillende doelen die elk een andere aanpak vragen. Alleen al de afspraak voor een training motiveert. Je kunt niet, zoals anders al te vaak gebeurt, er op het allerlaatste moment toch maar vanaf zien naar de sportschool te gaan.

PT_6

Wat doe ik, Michiel Martens, voor jou?

Ik bedenk oefeningen, die bij jouw lichaam, conditie en doel passen en ik zorg dat iedere training een schakel is in de keten die naar dat doel leidt. Ik bedenk steeds weer nieuwe oefeningen, in steeds weer nieuwe combinaties, want een lichaam went snel en waar gewenning optreedt, worden geen resultaten meer geboekt. Iedere training, iedere oefening moet een uitdaging zijn. Hetzij omdat er weer net een andere spier dan de vorige keer wordt aangesproken, de spier anders belast wordt, hetzij omdat we het gewicht verzwaren. Of omdat we het aantal en de snelheid van de bewegingen aanpassen.

PT_7PT_8

Iedere keer weer moet het lichaam ‘schrikken’, want dan gebeurt er wat. Ik motiveer je bij het leveren van die prestaties, die jezelf verbaasd zullen doen staan.
Ik zie erop toe dat je oefeningen goed uitvoert, om het risico op blessures – dat iedere sporter helaas maar al te goed kent – zoveel mogelijk te beperken.
Ik dien je van een advies op maat wat je voeding en leefstijl betreft. Je zult vaak een en ander moeten veranderen. Goed, gezond eten en rust zijn doorslaggevende factoren bij het behalen van je doelen. Iemand die wil afvallen krijgt een andere raad van mij dan een klant die spieren wil opbouwen en wil ‘groeien’.

PT_5PT_4

Ik ben je coach

Ik ben kortom je coach; ik moedig je aan, corrigeer je, prijs je en inspireer je je grenzen te verleggen. Hoe oud we ook zijn, een beetje persoonlijke aandacht doet iedereen goed, een schouderklopje is altijd welkom. En het is nog effectief ook. Het helpt je je doel te bereiken.